Amikor a legtöbb ember taxire gondol, azonnal egy sárga szedán képe jut eszembe. Míg bizonyos helyeken (például Londonban, ahol a taxik fekete színűek) vannak kivételek, a taxi leggyakoribb színe a sárga világszerte. Egyes városokban és országokban, ahol a taxik nincsenek sárgára festve, a tető tetején elhelyezett taxitábla általában sárga. A lényeg? Úgy tűnik, hogy a taxik és a sárga szín szinte szinonimák.
Sokan kíváncsiak arra, hogy miért a sárga a leggyakoribb színválasztás a taxiknál. A válasz valójában meglehetősen egyszerű – a sárga észrevehető szín, amely segít az utasoknak könnyebben észrevenni a taxit. Vannak azonban olyan tények a taxik sárgaságáról, amelyeket esetleg nem tud.
Honnan származik a taxi elnevezés?
1891 -ben Wilhelm Bruhn német feltaláló feltalált egy műszert a jármű által megtett idő vagy távolság mérésére. Találmányát taxaméternek nevezte, és ez lehetővé tette a taxisok számára, hogy tisztességes és pontos módon határozzák meg a viteldíjakat. A taxi szó és a taximéter szó közötti hasonlóság meglehetősen észrevehető. Ez a névadási hasonlóság azonban nem véletlen, mivel a modern taxikat a taxaméterről nevezték el.
Miért sárgák a taxik?
Bár az autóipari taxik története 1897 -re nyúlik vissza, a taxik nem mindig voltak sárgák. A sárga taxit először 1915 -ben mutatta be egy John Hertz nevű autóértékesítő. A Hertz 1904 -ben kezdte meg az autók értékesítését. Hamarosan számos autókereskedelemmel találta magát szembe, amelyeket taxiként használt, hogy megfizethetőbbé tegye az autószállítást a szélesebb nyilvánosság számára. 1907 -re a Hertz flottájában hét autóval kereskedett.
Hertz úgy döntött, hogy próbára teszi taxijainak színét. Egységesíteni akarta flottáját azzal, hogy az összes autót azonos színűre festette. Annak érdekében, hogy az autók kiemelkedjenek, célja az volt, hogy az autókat olyan színre festi, amelyet könnyen észre lehet venni.
Hertz egy chicagói egyetem tanulmánya miatt úgy döntött, hogy sárgára festi taxiját, hogy megállapítsa, milyen szín vonzza fel könnyebben a járókelők figyelmét. Az eredmények azt mutatták, hogy a sárga és a piros szín volt a legszembetűnőbb. Ennek eredményeként Hertz minden taxiját sárgára festette, és 1915-ben alapította a chicagói Yellow Cab Company-t.
Valóban jobban észrevehetők a sárga taxik?
Tudományos kutatások szerint a piros a legkevésbé észrevehető szín távolról. A zöld az egyik olyan szín, amelyet az emberi szem a legkönnyebben észrevesz nappal. A zöld használatával csak az a probléma, hogy a természetes környezet, például a fák és a fű is zöld, ami megnehezíti a szín kiemelkedését.
Ennek ellenére a zöld továbbra is a világ egyik legegyszerűbben megtalálható színe a távolból, élénkzöld színű, a neonzöld és a neonsárga között határos, állítólag a világ legszembetűnőbb színe.
A leglátványosabb és a legfényesebb szín között azonban van különbség. Míg a zöld napközben a legegyszerűbben látható, a sárga rosszabb fényviszonyok mellett jobban észrevehető. A sárga a spektrum legfényesebb színe, a legfényesebb szín nagyon élénk sárga.
Tehát igen, a sárga kiemelkedik a többi szín közül, és könnyen észrevehető távolról. A sárga taxikat még észrevehetőbbé teszi, hogy kevés az olyan autó, amely nem taxi, mégis élénk sárgára van festve.